CTX 1300 Forum banner

Brandstofpomp vervangen

3.6K views 17 replies 6 participants last post by  Gregory Tubbs  
#1 ·
Mijn brandstofpomp is overleden. De flow rate en PSI zijn gedaald tot waar ik de motor nauwelijks meer aan de praat kan houden. De eerste indicatie was een lichte aarzeling bij het accelereren. Het voelde alsof mijn koppeling begon te slippen, maar het werd snel erger.

Natuurlijk verkoopt Honda alleen de hele brandstofpomp-assemblage voor $435+, dus ik heb de pomp eruit gehaald en ontdekt dat deze door Mitsubishi is gemaakt en in veel andere motoren en sommige auto's wordt gebruikt. Dus ik heb alleen een pomp besteld voor 1/10 van de kosten van de hele unit. Ik laat je weten hoe het uitpakt.

De pomp die ik heb is een Mitsubishi UC-T33. Doe gewoon een zoekopdracht en er zijn veel keuzes, maar ik hoop dat ik geen generiek merk heb gekozen dat niet lang meegaat.

#3 · (Edited)
Heb vandaag mijn pootjes op de nieuwe pomp gekregen. Hij past bij het origineel, geen aanpassingen of adapters nodig.
De brandstoffilterfitting was anders, maar zou prima passen als de originele adapter van de pompinlaat werd verwijderd.
Na de ontsteking drie keer twee seconden te hebben aangezet, sloeg de kleine blauwe draak meteen aan. Hij lijkt iets pittiger te zijn, maar niet veel. Mijn pomp moet al een tijdje defect zijn geweest.
Er was niet veel slijtage te zien, maar het moet genoeg zijn geweest.
Image

Image

Het nieuwe filter is een kunststof zeef, maar dat bewaar ik voor een andere keer.
Image

Ik zou de witte kunststof adapter van de pomp moeten verwijderen om het nieuwe filter te kunnen gebruiken.
Als je ooit je pomp moet vervangen, verwijder je deze gewoon van de onderkant en wrik je de pomp voorzichtig eruit. Hij wordt gewoon in een rubberen grommet gestoken.
Image

#6 ·
Misschien heb ik het gemist, hoeveel mijl heeft de originele pomp?
41000, niet veel eigenlijk. Gezien alle voertuigen waar deze pomp voor wordt gebruikt. Ik moet hem uit elkaar halen omdat ik denk dat het terugslagventiel vastzat. Het zou die kleine scheve slijtage in de waaierbehuizing kunnen zijn geweest.

#7 ·
Ik heb gelezen dat het moeilijkste van een dompelpomp is dat hij zonder brandstof komt te zitten en lucht aanzuigt.
Verliest koeling en smering, merkt misschien nooit dat hij druk verliest.

Heeft u hem regelmatig de waarschuwing voor weinig brandstof laten bereiken? Zo niet, dan moet het wel een slechte zijn geweest. Ik denk dat het geen gek idee is dat als Honda $20 per pomp betaalt, er af en toe een kapot gaat.
De enige pomp die ik heb verloren, was in een auto die lange tijd was opgeslagen. Ik dacht dat hij waarschijnlijk wat ethanol-troep had opgezogen.

#8 ·
Ik heb gelezen dat het moeilijkste van een dompelpomp is dat hij zonder brandstof komt te zitten, waardoor hij lucht aanzuigt.
Verliest koeling en smering, voelt misschien nooit drukverlies.

Heb je hem regelmatig de waarschuwing voor weinig brandstof laten bereiken? Zo niet, dan moet je wel een slechte hebben gehad. Ik denk dat het geen gek idee is dat als Honda $20 per pomp betaalt, er af en toe een kapot gaat.
De enige pomp die ik ben kwijtgeraakt, was van een auto die lange tijd was opgeslagen, ik dacht dat hij waarschijnlijk wat ethanol-troep had opgezogen.
Ik heb meestal nog een gallon over als ik tank. Soms tot een halve gallon. Ik heb hem maar één keer echt leeg gereden, alleen om een idee te krijgen hoe nauwkeurig de meter is. Dat is al een hele tijd geleden.

#10 ·
Een update over het vervangen van mijn brandstofpomp.

Als je Scotty Kilmer op YouTube hebt gezien, hij is een behoorlijk goede monteur. Hij zegt dat als je hoort dat je dompelpomp lawaai maakt, deze kapot gaat. Dus ik had een defecte pomp en deze nieuwe is bijna stil.
Maar ik heb af en toe problemen gehad met de brandstoftoevoer. De motorfiets loopt prima onder "normale" omstandigheden. Maar als ik een beetje pittig probeer te zijn met het gaspedaal, krijgt de motor duidelijk te weinig brandstof bij hoge toerentallen.
Ik heb de overdrukventiel gecontroleerd en deze gaat pas open als de druk hoger is dan 50 psi, perfect. De brandstofleiding moet 50 psi druk hebben.
Maar ik had geen volledig onbelemmerde stroming door de pompassemblage. Ik spoot carburateurreiniger in de uitlaat en gebruikte een luchtslang om deze terug te spoelen. Er kwam een donkergekleurd sediment uit de witte plastic kamer van de pompassemblage. Wat deze kamer is, weet ik niet zeker. Maar na meerdere keren terugspoelen was de stromingsbeperking verdwenen. Ik hoop dat er geen sediment uit de pomp en op de injectoren is gekomen, maar ik heb nooit iets uit de uitlaatpijp zien komen. Het zat altijd in de terugstroom.
Ik heb een proefrit gemaakt en ik bereikte de toerenbegrenzer vrij snel. De acceleratie was veel beter. Dat had ik al een tijdje niet meer gedaan. En de meter voor het directe verbruik liet een veel hogere mpg zien dan voorheen.
Hopelijk zal mijn gemiddelde mpg een beetje toenemen.

#11 · (Edited)
Update over deze brandstofkamer.

Ik heb YouTube-video's bekeken in een poging om hier een beschrijving van te krijgen.
Deze kamer is het brandstoffilter, maar niet alle dompelpompen hebben het filter in de tank.
Het filter op de pompinlaat is in feite een opnamescherm en niet het primaire filterelement.
Het is geen wonder dat Honda wil dat je de hele assemblage koopt, wat ik weiger te doen. Ik vervang geen hele eenheid van iets als het niet nodig is.
(Bewerken) Nadenkend over wat dat donkere sediment zou kunnen zijn, aangezien mijn tank schoon is en mijn opnamefilter in goede staat verkeert. Ik geloof dat het afkomstig kan zijn van mijn oude brandstofpomp. Ik had de pomp uit elkaar gehaald en ontdekt dat de borstels en contactoppervlakken ruw versleten waren. De motor had geen koperen commutator zoals de meeste motoren, maar leek meer op grafiet. Dit was waarschijnlijk wat er in het hoofdfilter zat.

#13 ·
Heb vandaag mijn handen op de nieuwe pomp gekregen. Hij past bij het origineel, er zijn geen aanpassingen of adapters nodig.
De brandstoffilterfitting was anders, maar zou prima passen met de originele adapter verwijderd van de pompinlaat.
Na de ontsteking drie keer twee seconden te hebben aangezet, sloeg de kleine blauwe draak meteen aan. Hij lijkt iets pittiger te zijn, maar niet veel. Mijn pomp moet al een tijdje defect zijn geweest.
Er was niet veel slijtage te zien, maar het moet genoeg zijn geweest.

Tweede bericht
Maar ik had geen volledig onbeperkte doorstroming door de pompassemblage. Ik spoot carburateurreiniger in de uitlaat en gebruikte een luchtslang om hem terug te spoelen. Er kwam een donkergekleurd sediment uit de witte plastic kamer van de pompassemblage. Wat deze kamer is, weet ik niet zeker. Maar na meerdere keren terugspoelen was de doorstroombeperking verdwenen. Ik hoop dat er geen van dat sediment uit de pomp is gekomen en op de injectoren terecht is gekomen, maar ik heb nooit iets uit de uitlaatpijp zien komen. Het zat altijd in de terugstroom.

Derde bericht
Update over deze brandstofassemblagekamer.

Ik heb YouTube-video's bekeken om hier een beschrijving van te krijgen.
Deze kamer is het brandstoffilter, maar niet alle dompelpompen hebben het filter in de tank.
Het filter op de pompinlaat is in feite een opnamescherm en niet het primaire filterelement.
Het is geen wonder dat Honda wil dat je de hele assemblage koopt, wat ik weiger te doen. Ik vervang geen hele eenheid van iets als het niet nodig is.
(Bewerken) Als ik nadenk over wat dat donkere sediment zou kunnen zijn, aangezien mijn tank schoon is en mijn opnamefilter in goede staat verkeert. Ik geloof dat het afkomstig kan zijn van mijn oude brandstofpomp. Ik had de pomp uit elkaar gehaald en ontdekt dat de borstels en contactoppervlakken ruw versleten waren. De motor had geen koperen commutator zoals de meeste motoren, maar leek meer op grafiet. Dit was waarschijnlijk wat er in het hoofdfilter zat.
Greg,
Bedankt voor de uitgebreide toelichting. Mijn pomp piept ook, en je overtuigt me om hem zelf te vervangen [samen met een ervaren motorvriend voor morele steun]. Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik aan iets anders werk dan vastgeschroefde, bedrade accessoires of plastic.

Ik heb dezelfde pomp gekocht die je aanbeveelt. Maar ik begrijp een paar details in je drie bovenstaande berichten niet.
1 Ik heb de tank nog niet geopend, dus ik weet niet wat de assemblage is. Als ik naar een onderdelentekening kijk, zie ik iets dat lijkt op een montageframe dat aan de ronde plaat is bevestigd die je uit de tank verwijdert. Ja?
2 Waar is het primaire filterelement? Is dit waar je het donkergekleurde sediment hebt schoongemaakt? Is dat het filter onder de kamer, of elders?
3 Heb je de pakking van de montageplaat vervangen? Mijn pomp werd er niet mee geleverd en ik betwijfel of ik hem apart kan kopen.

Heel erg bedankt voor je hulp.

Bruce

• Like
Reactions: Stlburd2
#15 ·
Na deze instructies en mijn technische handleiding te hebben gevolgd, heb ik een paar weken geleden mijn brandstofpomp vervangen. Niet zo moeilijk, vooral als je een ervaren vriend naast je hebt die [veel van het werk doet (y)].

Mijn aanvullende observaties
  1. Maak de tank zo veel mogelijk leeg. Verwijder vervolgens de montageplaat terwijl de machine waterpas staat en zorg ervoor dat je genoeg hebt afgetapt om hem op de standaard te kunnen laten leunen als je dat van plan bent.
  2. Maak foto's terwijl je bezig bent, om je eraan te herinneren wat waar hoort. Dat heb ik gedaan en je kunt ze hier bekijken als je wilt >> Flickr-album van pompvervanging. Hielp toen ik onzeker was over het opnieuw installeren van het buitenfilter.
  3. Het moeilijkste was het verwijderen van de pomp van de beugel. Hij gleed pas naar beneden toen we de draden loskoppelden en hem met de hand bewerkten. Ook hier kwamen de foto's van pas.

Ik weet niet zeker of de nieuwe pomp anders klinkt dan de oude. Voor $40 was het een gemakkelijke beslissing om het zekere voor het onzekere te nemen met een pomp met 71.000 mijl. Ik heb er nu ongeveer 500 mijl mee gereden en hij werkt perfect.

Dit was het meest serieuze werk dat ik heb verricht. Volgende keer: de zuigers vervangen! :ROFLMAO:

#16 ·
Dit was het meest serieuze werk dat ik heb gedaan. Volgende stap, de zuigers vervangen! :ROFLMAO:
Dit was het meest serieuze werk dat ik heb gedaan. Volgende stap, de zuigers vervangen! :ROFLMAO:
Oh jee.....
Ik zat in een Facebook-groep voor de 900 Vulcan. Sommige van de vragen over wat te doen, deden me willen zeggen: Voor jouw en andermans veiligheid, leg alsjeblieft de moersleutel neer en loop langzaam weg. 😂
Eentje die me bijblijft is een foto van een splitpen in de asmoer. Ze wilden weten hoe ze die moesten verwijderen. Dat was misschien wel in dit forum. Maar eerlijk gezegd, je moet niet aan een wiel zitten als je zo mechanisch onwetend bent.

#17 ·
Oh lord.....
Ik zat in een Facebook-groep voor de 900 Vulcan. Sommige van de vragen over wat te doen, deden me willen zeggen: Voor uw en andermans veiligheid, leg de sleutel neer en loop langzaam weg. 😂
Eentje die me bijblijft is een foto van een splitpen in de asmoer. Ze wilden weten hoe ze die moesten verwijderen. Dat was misschien wel in dit forum. Maar eerlijk gezegd, je moet niet met een wiel bezig zijn als je zo mechanisch geen idee hebt.
Slechts één zuiger dan? 🙏